CULTURA CONTEMPORANĂ TREBUIE FINANŢATĂ DIN SURSE PRIVATE

O bună parte din “manifestările artistice” organizate de ICR la New York, la Berlin şi la Bochum pune în discuţie principiul finanţării culturii române contemporane. În mod evident, aceste exemple de “street-art” (care amestecă pornografia cu prostul gust şi delirul sado-maso), nu sunt reprezentative pentru toate evenimentele organizate de ICR (care includ expoziţia cu fotografii de la Sihăstria Putnei, concerte ale grupului de psalţi Stavropoleos, etc.). Cu toate acestea, pentru un adept al filozofiei libertariene cum este Horia-Roman Patapievici, faptul că tablouri cu teme sexuale explicite ajung să fie expuse drept “embleme” ale artei româneşti contemporane este profund problematic.

Scandalul public a fost imediat politizat de Antena 1 şi Antena 3, care au refuzat în mod tendenţios să disocieze opţiunile estetic-culturale ale preşedintelui ICR (vizibile în textele despre Omul recent, cartea despre Dante, profilul conservator al revistei Idei în Dialog, etc.) şi aceste expoziţii girate printr-un “grup de experţi” plătiţi de ICR, din care însă H.-R. Patapievici nu face parte. (În paranteză fie spus, Antena 1 şi Antena 3 difuzează cu ipocrită regularitate, la propriu şi la figurat, materiale de pornografie politică şi filme/documentare interzise minorilor. Finanţarea este aparent privată, deşi banii trustului lui Dan Voiculescu au fost suspectaţi de jaf în avuţia naţională.)

Nu toate manifestările ICR exprimă gusturile private ale conducerii acestei instituţii. Pe de altă parte, reacţia publicului trebuie serios evaluată. Pornografia artistică şi literatura decadentă promovată, între alte formă de artă decentă şi demnă spiritual, de ICR sau Muzeul Naţional de Artă Contemporană reprezintă un scandal pentru orice om cultivat la şcoala bunului simţ. Dezbaterea însă trebuie să evolueze mai ferm în direcţia politic-financiară: mai are nevoie un concept atât de fluid cum este ce de “cultură contemporană” să fie susţinut din bani publici? Răspunsul nostru este categoric “nu”.

Fie regulamentul de funcţionare al ICR trebuie modificat printr-un act legislativ care să prevadă susţinerea operelor culturale validate de tradiţie sau măcar garantate prin recunoaştere academică internaţională (argumentul conservator), fie instituţiile pretind că produc în interior (AFCN, MNAC) şi proiectează în afară (ICR) imaginea culturală a ţării noastre trebuiesc desfiinţate (argumentul libertarian).

Mihail NEAMŢU

1 Comment »

  1. In ceea ce priveste expozitia in cauza e corecta, zic eu, parerea ca nu trebuia finantata. Pe mine, ca artist, ma bucura si m-a provocat subiectul. Insa nu este un act artistic “romanesc” dupa cum nici arta lui N. Grigorescu nu este. Este un act artistic modern iar artistii nu sunt “romani”, sunt persoane ce traiesc intr-un spatiu oarecare si care s-au dezvoltat modern fiind provocati de paradigmele modernitatii. Cultura romana este un concept cvasi-inexistent pentru a fi izvorul unui dat solid. ICR-ul este o institutie ideologica si este de factura democratic-marxista. Din acest punct de vedere este justificata folosirea banului public pentru orice manifest ce se vrea fondator de discurs. Insa, cunoscand clientelismul de casta si inraurirea lui ideologica, nu este surprinzatoare finantarea cum nu este surprinzatoare alaturarea expozitiei de expunerea unor fragmentarii traditionaliste. Diferenta trebuie sustinuta cotidian dar atunci unde mai exista “cultura romana”. Daca si-ar schimba numele in Institut Cultural ( fara Roman) s-ar apara cu succes.
    In ceea ce priveste finantarile private… asta este intr-adevar fata morgana.

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.